Bachelor Thesis BCLR-0119

BibliographyHoppe, Matthias: Exploring the Design Space of Programming by Demonstration with Context Aware Assistive Systems.
University of Stuttgart, Faculty of Computer Science, Electrical Engineering, and Information Technology, Bachelor Thesis No. 119 (2014).
55 pages, english.
CR-SchemaH.5.2 (Information Interfaces and Presentation User Interfaces)
Abstract

Due to the recent development in head-mounted displays, projection systems, rising capabilities of Augmented Reality and availability of Kinect for depth images, the advance of assistive systems in industrial context began. We propose a system that not only provides methods to assist industrial workers in their everyday tasks by assisting and providing instructions and giving feedback about the executed tasks. But although present a system that provides the capability to record and therefore create instructions by demonstration. This tackles the problem of current assistive systems and the complexity editors that are used for creating these instructions. We conducted a study that involved the creating of instruction via different conditions that were performed by experts in the field of manual assembly. Furthermore we verified these instruction with 51 industrial workers that completed assembly tasks guided by the instruction. Our results indicated that interactive instructions created through Programming by Demonstration are equal to existing approaches. Additional qualitative feedback showed that instructions through Programming by Demonstration are generally well perceived.

Durch die jüngsten Entwicklungen im Feld der Head-Mounted Displays, Projektions Systeme, wachsende Möglichkeiten bezüglich augmentierter Realität und der Verfügbarkeit von Tiefendaten durch die Kinect Kamera, finden Assistenzsysteme immer mehr Anwendung in industriellen Bereichen. In dieser Arbeit wird ein System vorgestellt, welches nicht nur die Möglichkeit bietet, Arbeiter in der Industrie bei ihrer täglichen Arbeit, durch Anzeigen von Anleitungen und Feedback über ausgeführte Arbeitsschritte, zu unterstützen. Des Weiteren wird ein System vorgestellt das ermöglicht, Arbeitsanleitungen durch Demonstration zu erstellen. Hierdurch wird das Problem aktueller Assistenzsysteme beseitigt, Anleitungen mit komplizierten Editoren erstellen zu müssen. Mit einer Studie wurde das Erstellen von Anleitungen über verschiedene Ansätze überprüft. Die Studie wurde mit Experten der manuellen Montage durchgeführt. Weiterhin wurden die erstellten Anleitungen von 51 Arbeitern aus der Industrie getestet, welche die Anleitungen zum erfüllen eines Arbeitsvorganges genutzt haben. Die Ergebnisse weisen darauf hin, dass interaktive Anleitungen, die per Programmierung durch Demonstration erstellt wurden, gleichwertig gegenüber herkömmlichen Anleitungen sind. Die Auswertung des qualitatives Feedbacks der Studie hat zusätzlich gezeigt, dass Anleitungen die per Programmierung durch Demonstration erstellt wurden, generell als positiv wahrgenommen werden.

Full text and
other links
PDF (20630317 Bytes)
Department(s)University of Stuttgart, Institute of Visualisation and Interactive Systems, Visualisation and Interactive Systems
Superviser(s)Funk, Markus; Mayer, Sven; Korn, Oliver
Entry dateNovember 27, 2014
   Publ. Computer Science