Bibliography | Topp, Daniel: Particle-based Animation for Visual Sedimentation. University of Stuttgart, Faculty of Computer Science, Electrical Engineering, and Information Technology, Bachelor Thesis No. 119 (2018). 45 pages, english.
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Abstract | Abstract With increasing amount of time-dependent data, researchers developed new visualization techniques suited for this kind of data. Real-world phenomena are used as a metaphor to create effective and intuitive visualizations. In this work, a river and sedimentation metaphor is used to display time-series data. Particles enter the visualization, sediment, and build an animated river. To stick close to the used metaphors, the visualization is extended by a particle-based fluid-simulation. This results in an organic movement of the particles (which represent the data). Furthermore, an isosurface approach is used to realize a natural transition between particles and the animated river. To investigate the possibilities of the visualization technique, a case study is conducted, using two different data sets. The used data sets contain time-dependent data with different topics. The results demonstrate, that changes over time as well as relationships between different topics can be identified. Before concluding the work, the results of the case study and the presented visualization technique are reviewed and discussed.
Kurzfassung Mit zunehmender Anzahl zeitabhängiger Daten haben Forscher neue Visualisierungstechniken für diese Art von Daten entwickelt. Phänomene aus der realen Welt werden als Metapher verwendet, um effektive und intuitive Visualisierungen zu entwickeln. In dieser Arbeit wird eine Fluss- und Sedimentierungsmetapher zur Darstellung von Zeitreihendaten verwendet. Partikel treten in die Visualisierung ein, sedimentieren und bilden einen animierten Fluss. Um sich an die verwendeten Metaphern zu halten, wird die Visualisierung um eine partikel-basierte Fluidsimulation erweitert. Dadurch wird eine organische Bewegung der Partikel erzeugt. Darüber hinaus wird eine Isosurface-Methode verwendet, um einen natürlichen Übergang zwischen Partikeln und dem animierten Fluss zu realisieren. Um die Möglichkeiten der Visualisierungstechnik zu untersuchen, wird eine Fallstudie mit zwei verschiedenen Datensätzen durchgeführt. Die verwendeten Datensätze enthalten zeitabhängige Daten mit unterschiedlichen Themen. Die Ergebnisse zeigen, dass Veränderungen über die Zeit, sowie Beziehungen zwischen verschiedenen Themen identifiziert werden können. Bevor die Arbeit mit einem Fazit abgeschlossen wird, werden die Ergebnisse der Fallstudie und die vorgestellte Visualisierungstechnik besprochen und diskutiert.
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