Student Thesis STUD-2371

BibliographyKaupp, Daniel: Auswirkungen von in-situ-Projektion auf manuell Montagetätigkeiten.
University of Stuttgart, Faculty of Computer Science, Electrical Engineering, and Information Technology, Student Thesis No. 2371 (2012).
87 pages, german.
CR-SchemaH.5.2 (Information Interfaces and Presentation User Interfaces)
H.1.2 (User/Machine Systems)
H.5.1 (Multimedia Information Systems)
H.5 (Information Interfaces and Presentation)
I.2.10 (Vision and Scene Understanding)
K.4.2 (Computers and Society Social Issues)
Abstract

Abstract:

I created a toolkit to run and design experiments in manual assembly with disabled people. The System called ASED-Assistive Systems Experiment Designer combines a state-of-the-art working table with modern technology. For input devices we can use a haptic display or interact with projected planes via the Kinect. The software allows to create multiple working steps, assigning to each of them different assembly instructions and hot-spot areas. These areas execute effects like logging into a XML-file, triggering an external program via UDP or simply switching over to the next working step. The architecture of the software is kept very flexible to allow a quick implementation of arbitrary effects. I further describe experiments on in-situ projection and gamification that are coming up in fall 2012.

Zusammenfassung:

Ich habe ein Tool zum Erstellen und Durchführen von Experimenten in der manuellen Montage mit Leistungsgeminderten entwickelt. Das System namens ASED - Assistive Systems Experiment Designer vereint einen aktuellen Arbeitstisch mit moderner Technologie. Als Eingabegeräte sind sowohl ein haptisches Display als auch projizierte Flächen, die von der Kinect überwacht werden, vorhanden. Mit der Software ist man in der Lage viele Arbeitsschritte zu erzeugen und jedem von ihnen eine Montageanweisung und überwachte Bereiche zuzuordnen. Diese Bereiche lösen Effekte aus, wie in eine XML-Datei zu loggen, ein externes Programm über UDP anzusteuern oder einfach den nächsten Arbeitsschritt aufzurufen. Der Aufbau der Software ist sehr flexibel gehalten, um die schnelle Implementierung eines beliebigen neuen Effekts zu ermöglichen. Desweiteren beschreibe ich Experimente zu in-situ-Projektion und Gamification, die für den Herbst 2012 geplant sind.

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Department(s)University of Stuttgart, Institute of Visualisation and Interactive Systems, Visualisation and Interactive Systems
Superviser(s)Pfleging, Bastian; Schneegaß, Stefan
Entry dateNovember 14, 2012
   Publ. Computer Science